NPG Technology är ett spanskt multinationellt inom teknikområdet, specialiserat på utveckling, tillverkning och kommersialisering av produkter inom sektorerna konsumentelektronik, telekommunikation och informationsteknik. Huvudkontoret ligger i Madrid, det har en fabrik och ett R + D + I-centrum.
1989 började Enrique Cosío, VD och grundare av NPG-gruppen, sin affärskarriär och introducerade och distribuerade elektroniska komponenter till amerikanska och asiatiska varumärken i Spanien, som var nycklarna i utvecklingen av telekommunikationssektorn i Spanien och Sydamerika.
1996 skapade han NPG i samarbete med ett amerikanskt / kinesiskt multinationellt företag för utveckling, tillverkning och distribution av telekommunikationsprodukter (modem / fax) och multimedia (hårdvaruprodukter).
Mellan 1997 och 1998 ledde den telekommunikationssektorn och blev nummer ett inom försäljning av modem / fax både i Spanien (med mer än 25% marknadsandel) och i Portugal och nummer 3 i Frankrike.
1998 utförde han ett viktigt jobb som hårdvaruleverantör (modem) för utvecklingen av ADSL tillsammans med Telefónica.
År 2002 började NPG sin ensamresa som ett 100% spanskt varumärke som utvecklade, tillverkade och marknadsför produkter inom kommunikationssektorn (modem), multimedia (hårdvara, analoga och digitala TV-kort, videoredigering, videokonverterare, etc.) och nätverk.
År 2003 lanserade NPG sina första surfplattor, under namnet Smart Portable, 10,4 "och 8,4" som körs med operativsystemet Windows CE.
2005, med stöd av de viktigaste multinationella chipset som Conexant, Sunplus, Cheertek-Novatek eller MSTAR, började det gå in i konsumentelektroniksektorn, utveckla och tillverka utrustning för mottagning av Digital TV (DTT ). Från och med nu fokuserar den sin verksamhet på utvecklingen av dessa enheter och utökar sitt produktutbud.
Mellan 2009 och 2011 ledde NPG försäljningen av DTT-mottagare på den spanska marknaden. Under övergångsperioden till Digital TV var NPG också majoritetsleverantör av de DTT-tuners som såldes till den offentliga förvaltningen.
2011 började företaget sin resa i en värld av LCD- och LED-TV med öppnandet av sitt nuvarande huvudkontor och monteringsfabrik i Torrejón de Ardoz (Madrid). Med öppningen av denna fabrik blir NPG det första nationella varumärket med en fabrik och ett R + D + I-center i Spanien. Den har tre automatiska monteringslinjer för tillverkning av sina varumärkesprodukter, digitala mottagare, DVD, bärbar TV och TV upp till 55 ”.
För att främja sin internationella expansionsplan och öka sin närvaro på andra marknader (främst latinamerikanska och asiatiska) 2012, öppnade NPG en produktions- och FoU & I-fabrik i Kina (Zhongshan City). Samtidigt expanderar NPG sina FoU-avdelningar (programvara och hårdvara) på båda platserna för att utveckla sin Smart TV-teknik under operativsystem Android och 4K.
2013 tog NPG språnget till Latinamerika med öppnandet av ett kommersiellt huvudkontor i Colombia, företagets kommersiella nätverk verkar i Europa, Latinamerika och Asien, med kontor i Spanien, Portugal, Frankrike, Colombia och Kanton.
Den 22 april 2014 börjar NPG handla på den alternativa aktiemarknaden (MAB) Med utgången till den alternativa aktiemarknaden försöker NPG stärka sin ekonomiska situation, att börja verka på nya marknader, främst i Latinamerika, för att vara närvarande i DTT-implementeringsprocessen.
I juni 2014 tecknade NPG ett samarbetsavtal med staten Colima för att etablera en fabrik och ett forsknings- och utvecklingscenter. Avtalet gör det möjligt för NPG att välja anbudet på tv-apparater som förvärvas av den mexikanska regeringen i DTT-övergångsprogrammet, vilket i slutändan skulle förlora till Diamond-Millenium-konsortiet, som vann 95% av det totala anbudet, och det mexikanska DDCam, som resten tilldelades. NPG ifrågasatte resultatet utan framgång.
I oktober 2015 meddelade NPG att man lämnade in en frivillig konkurs för att säkerställa livskraft och kontinuitet i företagets verksamhet.
År 2016 fick NPG patentet för sin Smart TV som utvecklats under Android-systemet, beviljat av UPSTO (United States Patent and Trademarkt Office). NPG började patenta utvecklingen av sin smarta tv under Android-systemet 2013 för att avgöra om skapandet var patenterbart. För att en innovation ska vara patenterad måste den ha ett nytt element och den måste ha en påvisbar nytta eller industriellt bruk. Patenten skyddar författaren från ansökningsdatum 05/21/2014 i 20 år; efter denna tid är kunskapen tillgänglig för att användas öppet av alla.
2017 övervann NPG konkursen och började en ny etapp med lanseringen av nya affärsområden, såsom inhemsk videoövervakningsutrustning, PAE, digitala reklamskärmar (Digital Signage) och elektroniska enheter med eget varumärke och patent, och förbättring av den spanska tillverkarens Android Smart TV-linjer tack vare de tekniska allianserna mellan det och det taiwanesiska R + D + I-företaget Mstar.
Våra kunder litar på oss
Yttranden från våra kunder
Få våra nyheter